Obligatorisk digital post hos ALLE danske virksomheder



Fra den 1. november vil alle 640.000 danske virksomheder opleve et betydeligt skift hvad angår post fra det offentlige, da det kræves at det kan modtages digitalt frem for fysisk. Dette er et forsøg i det offentlige på at spare penge i brug af papir samt ved forsendelse. De regner med at kunne spare omkring 400 millioner kroner om året. Ydermere forventes det at det bliver gjort obligatorisk for alle danske borgere om et år.



Det vil blive en anderledes overgang end ved indførslen af elektronisk fakturering i 2005, hvilket medførte mange måneders kaos med forsvundne regninger og dermed manuel indtastning af de fremsendte dokumenter. Til at starte med vil det blot blive forventet at alle virksomheder får en digital postkasse, hvorefter de i en periode vil modtage posten både digitalt og fysisk.

Denne forandring skal både bidrage til betydelige besparelser, og ligeledes gøre det lettere at kunne betjene sig selv overalt og hele døgnet. Sagsbehandling vil gå hurtigere, da der ikke skal indtastes oplysninger manuelt, hvilket yderligere minimerer risiko for slåfejl.

Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen under Finansministeriet, siger:
”Vi forventer, at omkring 2,5 millioner breve i de første tre måneder fra 1. november vil blive afleveret digitalt. I en periode vil man nok få både digitale og almindelige breve, indtil alt er på plads, og der kommer da nok nogle kvababbelser, men når alt først er sat op, bliver det smart, og med lovændringen om at gøre det obligatorisk bliver digital post også juridisk forpligtende.”

Det er ikke helt nyt med e-boks hos mange virksomheder, men de har ikke et NemID som kan bruges som medarbejdersignatur. Virksomhederne med CVR-nummer skal i praksis oprette en ny digital postkasse på virksomhedsportalen virk.dk, således at posten kan afleveres sikkert. Her kan man vælge hvordan man ønsker at håndtere posten, om man vil modtage besked om ny post, oprette mapper og integrere postkassen i virksomhedens egne IT-systemer.

Denne handling vil med tiden højst sandsynligt åbne op for flere muligheder med digital post, og formodentligt også blive benyttet virksomheder imellem, hvilket i sidste ende vil bidrage til et minimalt papirforbrug og endnu flere besparelser hos virksomhederne selv.

CapNordic A/S har med deres populære program Workflow benyttet sig af elektroniske fakturaer i mange år, og støtter op omkring dette initiativ.

CapNordic tror på minimalt forbrug af papir, både for at spare penge i forsendelse, samt behov for plads ved opbevaring af et hav af dokumenter, men ligeledes for at spare miljøet for massive nedskæringer af træer.
Hos CapNordic A/S ses der frem til den 1. november og de ser frem til at være en del af den positive fremdrift.



Kilde: Berlingske Business










Relateret:




CapNordic Workflow 8.0

CapNordic Workflow Modules

CapNordic Travel